Callisto Protocol Review | GamesRadar, Callisto -protokollets släppdatum, spel, trailers och nyheter | Pcgamesn

Callisto -protokollets släppdatum, spel, trailers och nyheter

Det finns två utgåvor av Callisto -protokollet på PC: Day One Edition och Digital Deluxe Edition, eftersom den massiva samlarutgåvan inte längre verkar tillgänglig via Callisto Protocol -webbplatsen. Oroa dig dock inte, eftersom de andra utgåvorna båda har någon ganska cool byte. Day One -utgåvan innehåller en retro fångar karaktärshud och två retro fångar vapenskinn. Under tiden kommer den digitala deluxe -utgåvan med dessa skinn och Säsongskortet ingår.

Callisto Protocol Review: “Ett imponerande spel spårat av oförlåtande strid”

Callisto-protokollet, den nya sci-fi-skräckskytten från Striking Distance Studio

Ett fantastiskt snyggt spel som bygger en stor sci-fi-värld bara för att skräp det med en otrolig stridsutmaning.

Fördelar

• + Ser otroligt ut
  • + Stor sci-fi världsbyggnad

Nackdelar

• – Hemskt strid

Varför du kan lita på GamesRadar+

Våra experter granskar spel, filmer och teknik under otaliga timmar, så att du kan välja det bästa för dig. Ta reda på mer om vår policy.

Jag tror inte att jag någonsin har spelat något som kämpade mina försök att älska det lika mycket som Callisto -protokollet. Det finns ett imponerande spel här: en underbar snygg sci-fi-berättelse om främmande utbrott i förtryckande rymdfängelser, kanaliserar allt från utlänningar till vidsträckningen, med delar av John Carpenter’s the Thing spridda runt som små grinklar. Men medan historien är bra, och den ser otroligt ut, avspeglas Callisto -protokollet ständigt av ett oförlåtande stridssystem som känns dåligt utformat för de allra flesta möten du måste ta itu med.

Stridschans

Snabba fakta: Callisto -protokollet

Utgivningsdatum: 2 december 2022
Plattform (er): PS5, PS4, PC, Xbox Series X, Xbox One
Utvecklare: Slående distansstudior
Utgivare: Krafton

Låt oss först fokusera på de positiva. Till att börja med är Callisto -protokollet ett fantastiskt spel. Utvecklaren Striking Distance Studios har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa något som denna polerade och visuellt starka. Det är fullt av nivåer och miljöer som jag aktivt tyckte om att utforska och hitta saker att titta på – detaljnivån, strukturen och atmosfären till allt är oerhört bra gjort, från smutsig metall till dis i luften, och det är aldrig mindre än en vacker sak att se.

Det finns några fantastiska tonskift när det gäller belysning, utrymme och atmosfär som lägger till några riktigt fina vibbar – områden som är överraskade i blodrött ljus (på grund av allt blod på lamporna); Ett avsnitt i en syrebearbetningsskog som är spänd som helvetet, medan träden runt dig raslar och chitter. Ljuddesign totalt sett är utmärkt, med stationen klamrande, knakande och stönande som den är levande. När monster rör sig genom luftventiler kan du faktiskt följa deras position från ljudet och vet var de ska springa ut. Det är en konstigt cool liten detalj, liksom en användbar.

Historien och karaktärerna är också anständiga. Det är inget banbrytande, men tillräckligt bra för ett solid sci-fi-äventyr-du är en lastpilot som kraschar på Callisto, en av Jupiters månar, tillsammans med terroristen som saboterade ditt skepp. Rymdzombies inträffar och. gå! Liksom Dead Space, som skapades av Striking Distance Studios grundare Glen Schofield, är Callisto-protokollet inriktat på överlevnad och problemlösning över allt mer ädla, som att rädda galaxen-gå ut ur fängelset, hitta ett fartyg att fly i, nå, nå räckvidd det och så vidare. Den främmande frågan står mycket på en lista över saker att hantera på vägen, vilket ger allt en behaglig grundad känsla. Ingen försöker vara en hjälte, bara överleva.

Callisto -protokollet har en klassisk överlevnadsskräckkänsla i den meningen. Du försöker ständigt hantera ditt lager; väger upp varje ammunition och hälsa vad du har råd att lämna och ta. Det finns ett mer actionfokus över utökad spänningsbyggnad totalt sett. Det har sina ögonblick, med några trevliga skrämmande inslag och några överraskningar här och där, men det är väldigt mycket i det höga ljudet med skrämmande spel totalt sett. Det finns lite långsam brännskada eller bygger, bara luckor mellan ropet och saker som tar tag i dig.

Krossande slag

På grundval av vad jag har nämnt hittills ville jag verkligen gilla Callisto -protokollet mer. Men den ständiga, krossande förlåtelsen i striderna gör det till en prövning. När jag spelade förhandsgranskningen i oktober Jag gillade den tunga vikten och brutaliteten i striden, förutsatt att svårigheten kom från att släppas i kallt, delvis in i handlingen. Efter att ha slutfört det på standardproblem vet jag nu att det beror på att stridssystemet i grunden inte fungerar med mer än en enda fiende. Till och med en på en, Callisto-protokollet är benäget att absolut nådelösa strider som kan besöka insta-death på dig till synes när som helst.

Hur striden fungerar ska vara lysande – du kan hålla vänster och höger på vänster pinne för att undvika inkommande attacker. Det finns inget timingfönster, du måste bara hålla en riktning och du kommer att anka en inkommande svep. Mot enstaka fiender känns det bra när du ankar och dyker, dansar runt klor och återvänder slag med en benkrossande stun stafett. Problemen är dock många gånger när flera fiender kommer på scenen. Karaktärrörelse är för långsam, liksom din förmåga att titta runt i en kamp, ​​vilket innebär att det är svårt att göra något utrymme mellan dig och fara, eller spåra alla hot du inte direkt engagerar med. Så medan du kan väva mellan inkommande attacker, står du i princip på samma plats, inte kan komma åt något utanför ditt synfält och mogen för en suger utanför skärmen.

Det betyder att döden bara kommer igen, och igen, och igen. Första gången du ser en Death Animation är det ett roligt gory tröstpris. Den 12: e, 15: e gången kommer det upp i rad den bär. Du kan inte hoppa över dem heller, så spänn dig för att intimt memorera din karakters ögon som tappas ut i exakt detalj. Överlägset den huvudsakliga taktiken som jag hittade som fungerade är att skjuta ut benen och sedan slå saker när de kryper över golvet. Men det skär det bara om du kan få dem innan de kommer nära.

Seniorkoordinator

Jag är GamesRadars seniorguiderkoordinator, vilket innebär att jag kör GamesRadars guider och tipsinnehåll. Jag skriver också recensioner, förhandsgranskningar och funktioner, till stor del om skräck, actionäventyr, FPS och Open World -spel. Jag arbetade tidigare på Kotaku och den officiella PlayStation Magazine och webbplats.

Callisto Protocol släppdatum: Jacob Lee, huvudpersonen i Callisto -protokollet, klädd i en rymddräkt när han utforskar svart järnfängelse

Callisto -protokollet Utgivningsdatum är en av de mest efterlängtade i år, och förväntningarna på Game Ride High. Som hjärnskölden till Glen Schofield, skapare av Dead Space och chef för Striking Distance Studios, är det tydligt att se varför.

Om du kämpar med väntan på överlevnadsspelets släppdatum har vi alla nyheter och information du behöver för att få dig igenom den och den senaste Live Action -trailern nedan också. Åh, och kom ihåg den tiden då Callisto -protokollet skulle vara en del av PUBG -universum? Vi förklarar det också. Här är allt vi vet om Callisto -protokollet hittills.

Callisto -protokollets släppdatum

Callisto -protokollets släppdatum är 2 december 2022, Det betyder att vi bara är några dagar borta från utgivningen av skräckspelet.

Efter att Glen Schofield tweetade att Callisto Protocol -teamet arbetade sex till sju dagar i veckan – upp till 15 timmar om dagen – drev det nya rykten om en potentiell försening. Efter kritik för att främja crunch -kultur föreslog vissa människor att en försening skulle vara ett bättre alternativ, men medan Schofield bad om ursäkt för tweeten, tillkännagavs ingen ytterligare försening och spelet är nu dagar borta.

PS4 -spelare bör förutse en dag en lapp som klockar in vid 26.9 GB, som inkluderar allmänna bugfixer, uppdateringar och förbättringar. Filstorleken på Callisto -protokollet Sans patchar klockor på 46.28 GB, så se till att fästa vattenkokaren och förvänta dig lite väntan om din internetanslutning är mindre än stellar.

YouTube -miniatyrbild

Plattformar och utgåvor

Callisto -protokollet kommer att släppas på följande plattformar: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One och Xbox Series X/S. PC -spelare kan hitta det på Steam eller Epic Games Store. Det finns för närvarande ingen anledning att tro att Callisto -protokollet kommer till Xbox Game Pass, men du kan för närvarande spela Dead Space och Dead Space 2 där nu.

Säsongskort

Ja det stämmer. Ovan har vi noterat att Digital Deluxe -utgåvan kommer med ett säsongspass som kostar ungefär $ 20 (eller regional motsvarighet). Striking Distance Studios har bekräftat en fyraårig innehållsplan efter lansering, och vi kan förvänta oss första säsongskortet “före 31 augusti 2023”.

Enligt Callisto -protokollets Steam -sida inkluderar säsongspasset Ytter Way Skin Collection, The Contagion Bundle, The Riot Bundle och Story DLC.

Contagion -paketet består av ett nytt spelläge som kallas ‘Contagion’, vilket minskar antalet ammunitions- och hälsodroppar samtidigt som den introducerar Permadeath. Denna ökade svårighetsnivå kommer säkert att testa din mettle, och slående avstånd har inkluderat 13 nya dödsanimationer som ett tröstpris för eventuella misslyckade försök. Contagion Bundle inkluderar också Watchtower Skin Collection.

Upprorpaketet introducerar ett nytt, oupptäckt område i svart järnfängelse som fungerar som ett horde -läge mot fiendernas vågor. Att lagra krediter för att uppgradera och förfalska vapen är nyckeln till att överleva detta läge, men även om du inte gör det kommer Riot Bundle också med 12 nya Death Animations för ditt tittande nöje, liksom Engineer Skin Collection.

Släpvagnar

Callisto -protokollets avslöjande trailer gav oss vår första titt på den döda månens öde landskap och dess dolda skräck.

YouTube -miniatyrbild

Det visar början på Black Iron Prisons undergång; När en av de fångarna försöker ta reda på vad som händer, förvandlas hans cellkamrat till ett monster och … ja, dödar honom. En tredje person bevittnar händelsen genom säkerhetskamerorna innan ett rymdskepp anländer till planeten.

YouTube -miniatyrbild

I Summer Game Fest 2022 trailer ser vi huvudpersonen gå utanför, mot en byggnad som ser ut som ett övervakningstorn. Samtidigt hör vi en något skurkig voiceover informera vår hjälte att hans gamla liv är över, och att hans nya liv är “helt i mina händer”. Efter det introducerar trailern zombie-liknande monster, spindelmonster, maskliknande monster, ansiktsutvecklande monster … lycka till att överleva det.

YouTube -miniatyrbild

Slutligen fördjupar en live -action -TV -trailer med Josh Duhamel i den kusliga labyrinten i Black Iron Prison. Efter den dåliga kraschen på Callisto plockar Jacob sig igenom en medicinsk vik som är full av lik beväpnad med lite mer än en shiv. Han når en CCTV -kontroll- och övervakningsrum, bara för att möta ansikte mot ansikte med en av de tvinnade varelserna som nu förföljer fängelsens hallar. Detta möte är isär med snitt av Jacob utanför i snön, en månvandringsutrymme det enda som håller honom vid liv som ett paket monster nära runt honom.

Spelspel

Callisto -protokollet, som ligger år 2320, äger rum på en av Jupiters månar: Callisto. Mer exakt sker det i en ganska nervös straffanläggning som kallas Black Iron Prison. Du tar på dig rollen som Jacob Lee, en lastlöpare blev oavsiktlig fånge efter hans skepps kraschland på den dåliga månen.

Tyvärr för Jacob kastas anläggningen i kaos efter att många av hans medfångar börjar förvandlas till skrämmande monster. Nu måste han försöka fly. Under sin resa kommer Jacob att avslöja de mörka hemligheterna bakom Black Iron Prison: s otänkbara skräck.

YouTube -miniatyrbild

Callisto-protokollet beskrivs som en “blandning av skräck, action och uppslukande berättelse” som har nära kvartal, Scrappy Melee-möten, komplett med en dodge som gör att striden känns som “en kamp”. Det finns bara ett solo-berättelseläge hittills-inget co-op-som antar ett tredje personperspektiv ungefär som Dead Space och dess ilk.

Som ovanstående spel avslöjar är din Gravity Glove och Stun Baton är dina nya bästa vänner. Intressant nog är de fruktansvärda varelserna inte de enda farorna i det övergivna fängelset. Till och med din omgivning – i detta fall verkar jättefans – arbeta mot dig. Lyckligtvis, för dem som är förtjust i stealth-spel, finns det också plats för en mer stealthorienterad lekstil.

YouTube -miniatyrbild

Enligt den officiella webbplatsen sätter varje fiendemöte spelaren i en liv eller dödssituation, så du kommer att använda alla tillgängliga medel för att tippa skalan till din fördel. Striden involverar både varierade och melee -vapen, plus ett unikt tyngdkraftsvapen som tidigare använts av fängelsevakterna. Det senare verkar göra ett uppträdande i Callisto Protocol’s Summer Game Fest 2022 Gameplay -bilder ovan. Om det verkligen är korrekt betyder det att gravitationshandsken kan lyfta fiender och transportera dem över rummet.

Callisto -protokollet allt vi vet: ett främmande monster står i fjärran, upplyst av ett enda ljus i en mörk korridor

Callisto -protokollet och PUBG -universum

I augusti 2021 gjorde Glen Schofield ett ganska udda tillkännagivande om att Callisto -protokollet skulle vara en del av PUBG -universum. Ja, det stämmer: det kommande skräckspelet skulle ställas in i samma värld som den populära Battle Royale.

Schofield klargjorde emellertid senare att Callisto -protokollet inte längre skulle vara en del av PUBG -historien, eftersom det “växte till sin egen värld”. Med andra ord kommer Callisto -protokolluniverset och historien att vara helt unik. Icke desto mindre lovar Schofield några små överraskningar för fans, vilket möjligen kan peka på några PUBG påskägg.

För en mer djupgående titt på vilken typ av skräck som du kan förvänta dig när Callisto-protokollet släpps datum anländer, kolla in vår intervju med CTO Mark James, som erbjöd oss ​​värdefull insikt i hur slående avstånd närmar sig skräckdesign. Du kan också ta reda på hur du får Callisto -protokollet gratis om du funderar på att uppgradera din GPU när som helst snart.

Marloes Valentina Stella En av våra expertguider Bidragsgivare, Marloes har du täckt om du behöver vägleda genom spel som Minecraft, Baldur’s Gate III, Genshin Impact eller bland oss. Du kanske redan har sett Marloes ord på GamesRadar+ och Game Rant.

Network N Media tjänar provision från kvalificerade inköp via Amazon Associates och andra program. Vi inkluderar affiliate -länkar i artiklar. Se villkoren. Priserna korrekt vid publiceringen.